Vad gör ert företag och vilka är era affärsområden?
– Vi är ett företag som jobbar med design och innovation inom området utomhuskontor. Med smarta, ergonomiska och flexibla lösningar för din arbetsdag och ett djupt engagemang för design och hållbarhet är vi världsledande inom området.

Hur kom du på affärsidén?
– Lovisa Pettersson från Gävle, det vill säga jag, brinner för smarta designade lösningar och hållbarhetsfrågor. Jag brinner också för Gävle och Gävles utveckling. Under min kandidatutbildning till industridesigner ville jag göra något för Gävle och upptäckte behovet av smarta lösningar för att kunna arbeta utomhus. Du vet, du går ut med din dator och försöker se något på datorskärmen, men solen stör sikten. Med hjälp av banankartonger, sax och packtejp kunde vi laborera fram en lösning. Att bara ha solskydd för datorn insåg vi snabbt inte var en lösning, nej, hela människan måste sitta i skugga för att det ska fungera, annars blänker solen i kläder och på huden som sedan studsar in i datorskärmen. Jag tror att det är därför vi fortfarande är det enda företaget som har produkter som verkligen fungerar för kontorsarbete utomhus. Andra bolag har inte identifierat det verkliga problemet med att arbeta ute. Vid examensutställningen för kandidaten var businessen ett faktum, när efterfrågan visades finnas. Jag startade bolaget 2018. Nu har jag inte bara utvecklat något för Gävle, utan säljer till hela Sverige och förhoppningsvis snart internationellt.

Hur skall ni använda stödet från Ahlgrens Donationsfond?
– Vi använde stödet till Stockholm Furniture Fair, som är en av nordens största designmässor och som gick av stapeln i februari i år. Vi hade en stor monter och kunde både ställa ut våra stolar The Bug, men också vårt utemötesrum The Whale. Sedan mässan har vi gått från att ha noll återförsäljare till att nu ha tre stycken, där två av dem är väldigt stora. En av dem säljer över hela norden. Vi blev även under mässan handplockade av en av världens största designmässor, nämligen Maison et Objet i Paris. De valde ut två, alltså endast 2 stycken!!, av över 500 bolag som ställde ut i Stockholm att "få" komma och ställa ut i Paris. De väljer nämligen vilka de tycker är tillräckligt spännande för utställningen. Så det känns verkligen fantastiskt att Lovisa of Sweden är en av de två utvalda.

Vad betyder stödet från Ahlgrens Donationsfond för er verksamhet?
– Jag har ju kunnat anställa två personer efter mässan som gav flera bra leads. Men andra ord betydde bidraget från Ahlgrens Donationsfond väldigt mycket för oss. I förlängningen har det ju även inneburit att vi blev inbjudna till Maison et Objet i Paris som vi kom hem från nu i förra veckan. På Parismässan har vi knutigt viktiga kontakter med potentiella återförsäljare, interiordesigners, co-workingutvecklare och arkitekter av bland annat 5-stjärniga lyxhotell. Nu hoppas vi att 2024 också innebär att de kommer att lägga beställningar.

Hur ser framtidsplanerna ut?
– Tanken är att ställa ut på fler internationella mässor under 2024. Vi måste visa upp oss och berätta att vi fortfarande är den enda på marknader som utvecklar specialdesignade utekontorsmöbler som ger solskydd och som verkligen fungerar. Även om konkurrenter snart kanske kommer och flåsar oss i nacken så ska vi vara där och kommunicera ut till världen att vi är Rolls-Royce inom kategorin för kontorsmöbler utomhus.

Har ni något övrigt att berätta om verksamheten?
– Det som skiljer våra produkter från andra på marknaden är att vi med våra möbler skapar möjlighet att arbeta utomhus framför en datorskärm utan att solen skymmer din sikt på skärmen. Vi har bland annat en stol med ett högt ryggstöd och tak och som kan rotera så att du alltid har solen i ryggen. Detta ger din arbetsplats skugga och du kan därmed se skärmen på din dator. Vi har även utvecklat ett mötesrum där du kan titta på film eller projicera föreläsningar utomhus, även om det är stålande sol ute.
Produktionen sker helt och hållet i Gävleborg och Dalarna av skickliga hantverkare, med korta och minimalt antal transporter. Vi använder furu från våra svenska skogar som värmebehandlas, vilket resulterar i en ekologisk slutprodukt med längre livslängd jämfört med trä impregnerat med kemikalier. Våra ståldetaljer har en hållbar grund och är helt fria från zink och VOC (flyktiga organiska föreningar). Dessutom är allt vårt stål pulverlackerat för att minimera miljöpåverkan.


Företag: Lovisa of Sweden AB
Namn: Lovisa Pettersson
Titel: VD och Designer
Ålder: 35 år
Hemsida: www.lovisaofsweden.se

Fakta om Robert & Anita Ahlgrens Donationsfond
Fonden stödjer innovativa idéer som främjar internationell handel samt företag som satsar att växa. Företag och institutioner i Gävleborg kan ansöka om medel ur fonden senast den 31:a oktober varje år.
Familjen Ahlgrens anda var viktig i samband med instiftandet av fonden. Familjen var entreprenörer som inte gjorde som alla andra. Deras vilja var att premiera regionala företag med en vilja att säkerställa och öka arbetstillfällen på hemorten samt satsar för att växa internationellt.
Fonden är en av regionens större med ett sammanlagt värde på ca 60 miljoner kronor.
Fonden lanserades 2014 och har sedan dess delat ut 8,5 Msek i och med 2022 års utdelning och beviljade ansökningar uppgår till 55 sedan lansering.

PS. Årets ansökningar skall vara inne senast den 31 oktober.

Frågor gällande fonden vänligen kontakta ordförande för Ahlgrens donationsfond
Peter Candell, tel 070-674 12 44

För mer information och ansökan se https://ahlgrensdonationsfond.se