Utmärkelsen, som tillkännagavs i september 2023, erkänner HealthTextiles för deras framstående insatser inom området naturligt antibakteriella textiler och deras dedikation till kvinnors hälsa och välmående.
– Vi är mycket glada och stolta över utmärkelsen, säger Tomas Persson, grundare och styrelseordförande för HealthTextiles. Det känns som vår innovation nu börjar få ett riktigt genombrott inom branschen. Vi är övertygade om att vårt TorTex™ tyg kommer att sätta en ny standard inom både vård och hälsa. Tyget är unikt och det första i sitt slag som har testats rigoröst av världsledande testinstitut för att säkerställa dess naturliga antibakteriella egenskaper.

För att säkerställa objektivitet i urvalsprocessen bedömdes kandidaterna noggrant utifrån faktorer som företagsprestationer, produktutveckling, kundrecensioner och branscherkännande.
Global Health & Pharma Magazine (GHP), som är baserat i Storbritannien och når en global publik på 110 000 läsare, var initiativtagaren till denna utmärkelse.

HealthTextiles arbetar med det egna patenterade TorTex™ -tyget, som är naturligt antibakteriellt och bevarar sin effekt även efter hundratals tvättar. Där har man aktivt valt att undvika kontroversiella silverbaserade teknologier och har istället antagit en ansvarsfull strategi för att skydda både människor och miljön. Detta beslut grundas på rapporter från Svenskt Vatten som lyfter fram riskerna med silverbaserade produkter för antibiotikaresistens och miljöförorening.

Förutom att fira sin senaste utmärkelse, förbereder HealthTextiles en spännande lansering av menstrosor i TorTex-material tillsammans med kunden Monthly of Sweden, marknadsledare i Sverige på menskoppar med varumärket MonthlyCup. Menstrosan, som erbjuder både komfort och långvarigt antibakteriellt skydd, förväntas vara tillgänglig under fjärde kvartalet 2023 - första kvartalet 2024.

– För denna satsning förbereder vi oss för en betydande finansieringsomgång, meddelar Tomas. Vi identifierar en betydande tillväxtpotential och strävar efter expansion i Sverige och internationellt tillsammans med vår exklusiva partner Monthly of Sweden AB inom det snabbväxande marknadssegmentet.

Marknadsstatistik visar att det finns en växande efterfrågan på hållbara återanvändbara kvinnliga hygienprodukter och HealthTextiles har positionerat sig väl för att möta detta behov tillsammans med Monthly of Sweden. 

Enligt statistikplattformen Market.us är den globala snabbväxande marknaden för menstrosor värd 10 miljarder SEK miljoner 2033.

Enligt marknadsundersökningsföretaget Future Market Insight kommer den snabbväxande globala återanvändbara marknaden för sanitetsbindor växa från 35 miljarder SEK 2023 till 103 miljarder SEK år 2033 på grund av den ökande populariteten av återanvändbara sanitetsbindor istället för engångsbindor.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tomas Persson
Grundare och ägare
HealthTextiles
www.healthtextiles.com
info@healthtextiles.com
+46 (0)727-302081

Om HealthTextiles
HealthTextiles är en ledande svensk tillverkare med uppdrag att rädda liv och minska kostnaderna för vårdsektorn genom att utveckla innovativa nya vårduniformer och textilier. Företaget är även engagerat i att förbättra livskvaliteten för kvinnor genom innovativa produkter som menstrosor. HealthTextiles arbetar nära sina partners och investerare för att driva branschen framåt och skapa positiv förändring.

Om GHP Magazine
Global Health & Pharma Magazine (GHP) är en global informationsplattform som ursprungligen lanserades för att dela kunskap inom hälso- och sjukvårdssektorn. Tidningen har sedan utvidgat sitt fokus och når en global publik på 110 000 läsare med sin omfattande bevakning av branschen. GHP Magazine drivs av AI Global Media, en brittisk förläggare med över 200 publikationer sedan 2010.