Sandvikforskare visar framtiden tillsammans med Högskolan
19/11, 2014 kl. 19:30Framtiden är redan här... Mats Lundberg visar upp en elbil med den senaste bränslecellstekniken.
Förändra världen
Mats föreläser om bränslecellstekniken för Högskolans energisystemingenjörs-studenter minst en gång per år. Han berättar att man runt om i världen nu undersöker möjligheten att låta bränsleceller ersätta batterier i i applikationer som mobiltelefonmaster och truckar.
- För mig är det en förmån sprida kunskap om den här tekniken och att kunna jobba med något jag tror kan förändra världen, säger Mats Lundberg.
Helt grön produkt
Bränslecellstekniken kan bland annat användas till portabla usb-laddare, backup-system till serverhallar, kraftstationer och till bilar. Så länge man tillför bränsle i form av vätgas, så genererar bränslecellen el
- Det finns många sätt att tillverka vätgas, utgår du från grön el så har du en helt grön produkt, inget CO2.
Ett teknologiskifte
Den portabla laddaren är helt tyst och det enda den ger ifrån sig är vatten. Gaspatronen ser ut som ett batteri och återladdas enkelt med en laddningsenhet som kopplas in i vägguttaget.
- Det är en väldigt säker teknik, den är dessutom godkänd att ta med på flyget.
Ur avgasröret vanligt vatten!
Också en bränslecellsbil drivs av elmotorer. Men istället för att få energi av ett laddningsbart batteri tankas bilen med vätgas och ur avgasröret kommer vanligt vatten.
Bilen drivs av en elmotor som får ström från bränslecellen som omvandlar vätgas från bilens trycktankar till el.
Det tar fem minuter att fylla på bilens vätgastank. En påfyllning räcker till eldrift i 50 mil.
Spännande tider
Med hjälp av elektrolysörer som drivs av vindkraft eller vattenkraft vid överproduktion kan miljövänlig vätgas produceras.
Fördelen med vätgas är att den kan lagras under längre tidsramar och sedan användas som drivmedel till bilar, för att producera ny el eller i industriella tillämpningar.
- Sandvik har under flera år satsat på forskning och utveckling av material till bränsleceller. Vi har i dag en fullskalig fabrik i Sandviken som är beredd på att bränslecellstekniken ska ta ordentlig fart.
Sandvik har under flera år satsat på forskning och utveckling av material till bränsleceller och har idag en fullskalig fabrik i Sandviken.
Sandvik tillverkar inte själva bränslecellerna utan belagda rostfria stålband som pressas till plattor. Plattorna kopplas ihop i en så en kallad bränslecellstack för att ge högre strömstyrka.
Sandviks materialkunnande inom legeringar, band och beläggningar är avgörande kompetenser för att tillverka plattorna.
Högskolan i Gävle 10 år som miljöcertifierad
"Save the planet - use more fuel (cells)" Mats Lundberg, Sandvik
Datum: Torsdag 20 november
Tid: 14:10- 14:35
Plats: Valhall, Högskolan i Gävle
Text: Douglas Öhrbom
Denna artikel är publicerad på aktuellmiljö via SvenskPress.se.
Se villkor här »